ClickCease
משלוח מהיר עד הבית חינם בכל הזמנה מעל 350₪

חרדות בהריון – מה זה? תסמינים, וכיצד ניתן להתמודד?

נתחיל בהרגעה, את לא לבד…חרדות בהריון או לאחר ההריון הן לא דבר חריג. מחקרים עדכניים מצביעים על כך שכ20% מהנשים סובלות מחרדות ודיכאונות בהריון או לאחר הלידה. כך ש1 מ5 נשים יתמודדו עם כך במהלך חייהן.

למרות שמדובר על אחד התקופות השמחות והמאושרות בחייה של כל אישה, מדובר על תקופה לא פשוטה שמגיעה עם המון מתח וחרדה, הגוף עובר המון שינוים הורמונליים, המון דאגות צצות וזה דבר מובן.

בדרך כלל החרדות צצות בתקופה שיותר קרוב ללידה וגם לאחר הלידה.

ישנן הרבה סיבות שונות שיכולות לגרום לכך, נשים מסוימות מרגישות לחץ רב עקב הבדיקות הרפואיות הרבות במהלך ההריון, לחלקן מפריע השינוים ההורמונליים והגופניים שהן עוברות במהלך ההריון. כל אחת וסיבותיה הפרטיות.

תסמינים לחרדות במהלך ההריון

קשה לזהות חרדות בהריון מכיוון שההורמונים משתוללים ונשים רבות אינן יודעות לשים את האצבע על האם מדובר בחרדה ממשית או שמא בהורמונים סוררים. חלק מהתסמינים של מתח וחרדה מתרחשים באופן כללי בהריון, כמו שינויים בהרגלי האכילה, קשיים בשינה.

בנוסף נשים רבות לא מרגישות בנוח לדבר על כך ולשוחח על זה הם הקרובים להם, מכיוון שיש דיסוננס בין איך שהן מרגישות לבין איך שהן חושבות שמצפים מהן להרגיש במהלך ההריון שאמור להיות התקופה המאושרת ביותר בחיים.

התסמינים המרכזיים לחרדות בהריון ובלידה הם:

  • הרצת תרחישים דמיוניים ומחשבות רעות הקשורות לעובר/ללידה.
  • הפרעות באכילה, חוסר תיאבון קיצוני.
  • הפרעות בשינה, קושי להירדם לאורך זמן רב
  • חוסר שקט באופן כללי במהלך היום
  • קשיי נשימה ודפיקות לב ללא קשר לפעילות מסוימת
  • מתח וכאבים בשרירים

כיצד ניתן להתמודד עם חרדות בהריון

ניתן להתמודד עם חרדה בהריון במגוון דרכים שונות…

סקרים ומחקרים שונים ברחבי העולם מצאו כי יוגה לדוגמא הינו ספורט אשר עוזר ומומלץ ביותר במהלך ההריון.

מחקרים בארצות הברית מצאו כי שיעורי החרדה והסימפטומים של מתח וחרדה פחתו אצל נשים במהלך ההריון אפילו לאחר שיעור יוגה קצר של כ20 דקות. נשים שהמשיכו והלכו לשיעורי יוגה במהלך ההריון כולו דיווחו כי תסמיני המתח והחרדה פחתו לאורך זמן.

פעילות גופנית באופן כללי הוכחה כמשפרת את הבריאות הפיזית והנפשית במהלך ההריון, מומלץ לנשים בהריון להתאמן לפחות שעתיים בשבוע בעצימות קלה-בינונית.

אפשרויות טיפול נוספות הן פגישות עם פסיכולוג או פסיכיאטר, אשר יוכלו ללוות במהלך ההריון כולו ולסייע להתמודד עם המתח והחרדה.

ישנה גם את האפשרות של טיפול תרופתי, כמובן אך רק בליווי ובמרשם של רופא.

לסיכום, ההתמודדות במהלך ההריון היא לא פשוטה, כמה שההריון הוא רגע מאושר ושמח הוא טומן בחובו גם קשיים. חשוב שלא תרגישי לבד ותציפי את ההרגשה שלך כל הזמן עם הקרובים לך ועם הרופא המטפל שלך.

תני להם להיות לך לאוזן קשבת ולהיות לך לעזר, אל תנסי לצלוח את הקשיים לבד כי מסגרת חברתית חזקה הינה הטיפול הטוב ביותר.

*המידע הכתוב במאמר זה אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי, ואינו מתיימר להיות חוות דעת רפואית.